Wie meer wil weten over ons magisch experiment kijkt vanavond best naar TV OOST en houdt de kranten in de gaten... SPANNEND!!!

Dankzij de Vlajo talentenstage mochten de kinderen van groep 6 vandaag een voormiddagje meedraaien in Albert Heijn Sint-Niklaas. De kassa, bakkerij, groenten en fruit, beenhouwerij, het onthaal, de rekken vullen, maar ook de job van teamleider en winkelmanager,... hebben geen geheimen meer voor onze laatstejaars. Een enorm leerrijke ervaring die nog heel lang zal blijven nazinderen.

Meer lezen

Heb je dit jaar aan één van onze activiteiten meegeholpen? Leesouder, fruit snijden, kinderen vervoeren, voorlezen, meespelen, atelierwerking, speelplaatsvergroening, eetfestijn, kinderen begeleiden...en zo meer... dan ben je welkom. En nu met de juiste bijlage...😉

Meer lezen

122 kinderen in volle voorbereiding op een magisch experiment... wordt vervolgd!

Meer lezen

We blikken terug op een SUUUUUUUPER tof kinderfeest.
Herman en Rosita zorgden voor een onvergetelijk origineel muzikaal optreden. Met hun zelfgemaakte instrumenten en leuke liedjes toverden ze op alle gezichtjes een glimlach. De kinderen konden ook snoepen van heerlijke zelfgemaakte dessertjes (dank aan alle bakkers!!!). Ze dansten, zongen, maakten muziek en leefden zich uit op de grote stormbaan. Enkele sfeerbeelden (meer foto's zie gimme).

Meer lezen

Woensdag 9 mei is het op school de hele dag een kinderfeest. Herman en Rosita komen muzikale verhalen vertellen, tal van werkwinkels en leuke activiteiten voor de kinderen en de Christelijke Mutualiteit zorgt ook nog voor een heuse verrassing!!

Meer lezen

Wat is ErvaringsGericht Onderwijs?

De basis van deze vorm van onderwijs is de ervaringsgerichte houding van de leerkracht tegenover de kinderen.
Het doel van E.G.O. is kinderen op te voeden tot geëmancipeerde jonge mensen die:

  • kunnen luisteren en lezen
  • kunnen spreken en schrijven
  • gezind en harmonisch bewegen en leven
  • probleemstellingen kunnen analyseren en proberen oplossen
  • zich bewust zijn van de invloed van hun gedrag en houding
  • prioriteiten kunnen stellen
  • een brede interesse ontwikkelen
  • zich kunnen concentreren en ontspannen
  • emoties kunnen uiten en herkennen
  • beschikken over verbeeldingskracht
  • creatief zijn

Op deze manier zijn kinderen optimaal voorbereid op het middelbaar onderwijs en nog belangrijker: op het verdere leven.

Betrokkenheid en welbevinden

Betrokkenheid en welbevinden ontstaan als kinderen bezig zijn met dingen die aansluiten bij hun belangstelling en behoefte. De inrichting en organisatie van onze school, klassen, activiteiten,… zijn er steeds op gericht om bij de kinderen een grote mate van betrokkenheid en welbevinden te verkrijgen.

Specifiek voor De Fontein is hierbij het doorbreken van het traditionele jaarklassensysteem. De leerlingen werken in wisselende groepen voor taal, rekenen, project, ateliers,… De ene keer is interesse het criterium, een andere keer worden groepen samengesteld op basis van de mogelijkheden van elk kind.

We kunnen de werkwijze van Ervaringsgericht Onderwijs illustreren aan de hand van een vijftal werkwoorden:

VOELEN … DENKEN … WETEN … KIEZEN … DOEN