Dank u ouderraad...voor het vertrouwen in ons allen.

Meer lezen

Basisschool De Fontein Sint-Niklaas heeft de omslagfoto bijgewerkt.

Meer lezen

Wij zijn alvast goed bezig! #eengoedementalegezondheidbegintopschool

Meer lezen

Ook bij ons op school dragen heel wat kinderen (en leerkrachten) vandaag steunkousen #steunkousen #anderszijnisok

Meer lezen

Wij werken vandaag maar willen wel duidelijk maken dat er dringend iets moet veranderen! #loesje #alleleerkrachteninzwart #daaromstaaktonderwijs

Meer lezen

Geachte Ouders

Op woensdag 20 maart 2019 organiseren alle onderwijsvakbonden een staking in het onderwijs. Met “Waarom? Daarom! Zelfs een kind weet wat onderwijs nodig heeft” wil het gemeenschappelijk vakbondsfront onderwijs (COV, COC, ACOD Onderwijs en VSOA Onderwijs) investeringen afdwingen van de volgende regeringen. Geen besparingsregeringen meer! Investeer in onderwijs!
Kinderen zijn de toekomst. Ze verdienen kwaliteitsvol onderwijs. Het basisonderwijs kampt met een historische onderfinanciering. Dat moet veranderen! Het basisonderwijs staakt voor:

 Voldoende werkingsmiddelen
 Volwaardige basisomkadering voor leren en onderwijzen in gewoon en buitengewoon basisonderwijs
 Omkadering voor schoolorganisatie
 Tijd en middelen voor professionalisering en overleg
 Werkbaar werk
 Meer handen in de klas en ondersteuning voor zorg
 De aanpak van een totaaloplossing voor het buitengewoon onderwijs
 Tijd voor de kernopdracht
 De realisatie van een duurzaam plan basisonderwijs.

Het merendeel van de collega’s blijft echter aan het werk. De school zal voor 90% normaal functioneren. Groepen waarvan de leerkracht staakt, zullen verdeeld worden over de andere klassen of opgevangen door een collega die dan geen klasopdracht heeft.

E.G.O. weten

Via projectwerk verwerven kinderen kennis op een actieve wijze. De leerlingen bepalen mee de onderwerpen, gaan op stap, onderzoeken, verkennen de wereld en verwerken de informatie op een creatieve wijze. De leerkracht is hier niet de “overbrenger van informatie”, maar “begeleider van een ontdekkingstocht”.

De kinderen van projectgroep 1-2, 3-4 en 5-6 gaan tweejaarlijks op openluchtklas. Voor groep 1-2 zijn het ‘kasteeldagen’, voor 3-4 wordt het zeeklas en groep 5-6 verkiezen een bosklas.
Alle groepen koppelen leerinhouden aan levensechte ervaringen, bezoeken…

Omdat omgaan met de wereld veel meer is dan het leren van feiten, krijgt ook het filosoferen met kinderen een plaats op ons weekrooster.