Vandaag...dag van de leerkracht...

De ouderraad verraste ieder met een leuke attentie.
Fijn en hartverwarmend...

Daarvoor een oprechte dankjewel!

Meer lezen

Hoeraaa !
Na een intensieve week heffen wij vandaag het glaasje. Van de inspectie kreeg onze Ervaringsgerichte schoolvisie een dikke pluim, iets waar we met heel het team elke dag naar blijven streven. Natuurlijk kunnen we dit niet alleen. Daarom een dikke dankjewel aan alle medewerkers, ouders, leerlingen en sympathisanten om er samen met ons voor te gaan! Schooljaar 2018-2019 is alvast SUPER gestart!

Meer lezen

Wie meer wil weten over ons magisch experiment kijkt vanavond best naar TV OOST en houdt de kranten in de gaten... SPANNEND!!!

Dankzij de Vlajo talentenstage mochten de kinderen van groep 6 vandaag een voormiddagje meedraaien in Albert Heijn Sint-Niklaas. De kassa, bakkerij, groenten en fruit, beenhouwerij, het onthaal, de rekken vullen, maar ook de job van teamleider en winkelmanager,... hebben geen geheimen meer voor onze laatstejaars. Een enorm leerrijke ervaring die nog heel lang zal blijven nazinderen.

Meer lezen

E.G.O. voelen

Eerst en vooral zorgen we ervoor dat er een goede sfeer heerst op school. De relatie tussen de kinderen onderling en tussen kinderen en leerkrachten is belangrijk. “Zich goed voelen” is de basis van alle leren.

Ouders van kleuters wandelen mee de klas binnen. Het “inloopkwartiertje” werkt als een sas tussen thuis en klas. Mee de jas aan de kapstok hangen, de koek in het mandje leggen,… ouders worden echt(e) partners op school. In de lagere school is er een “uitloopkwartiertje” (zie verder).

In de kring leren kinderen hun mening, ideeën, gevoelens verwoorden, en leren ze ook kritisch, waarderend,… luisteren naar de anderen. De leeuw (Axenroos) leidt het gesprek in goede banen. De kring kan gewoon een contactmoment zijn, maar er wordt ook gepland of geëvalueerd. Soms houden we een bezinningskring en geregeld wordt er ook echt gefilosofeerd.

Tijdens het forum komen verschillende leerlingengroepen (of de hele schoolgemeenschap, dus ook ouders !) samen om gedachten, ervaringen,… uit te wisselen. Dit kan een weekopening of –sluiting zijn. Soms praktisch, dan weer feestelijk.

Inspraak is in De Fontein geen hol begrip. Elke klas beschikt over een muurkrant waarop leerlingen noteren wat ze (niet) goed vinden op school of in de klas. Ze kunnen ook voorstellen formuleren. Daarnaast komt de leerlingenraad maandelijks samen. Op die manier groeiden bijvoorbeeld de “spelregels” voor de speelplaats.