E.G.O. voelen

Eerst en vooral zorgen we ervoor dat er een goede sfeer heerst op school. De relatie tussen de kinderen onderling en tussen kinderen en leerkrachten is belangrijk. “Zich goed voelen” is de basis van alle leren.

Ouders van kleuters wandelen mee de klas binnen. Het “inloopkwartiertje” werkt als een sas tussen thuis en klas. Mee de jas aan de kapstok hangen, de koek in het mandje leggen,… ouders worden echt(e) partners op school. In de lagere school is er een “uitloopkwartiertje” (zie verder).

In de kring leren kinderen hun mening, ideeën, gevoelens verwoorden, en leren ze ook kritisch, waarderend,… luisteren naar de anderen. De leeuw (Axenroos) leidt het gesprek in goede banen. De kring kan gewoon een contactmoment zijn, maar er wordt ook gepland of geëvalueerd. Soms houden we een bezinningskring en geregeld wordt er ook echt gefilosofeerd.

Tijdens het forum komen verschillende leerlingengroepen (of de hele schoolgemeenschap, dus ook ouders !) samen om gedachten, ervaringen,… uit te wisselen. Dit kan een weekopening of –sluiting zijn. Soms praktisch, dan weer feestelijk.

Inspraak is in De Fontein geen hol begrip. Elke klas beschikt over een muurkrant waarop leerlingen noteren wat ze (niet) goed vinden op school of in de klas. Ze kunnen ook voorstellen formuleren. Daarnaast komt de leerlingenraad maandelijks samen. Op die manier groeiden bijvoorbeeld de “spelregels” voor de speelplaats.