Wie meer wil weten over ons magisch experiment kijkt vanavond best naar TV OOST en houdt de kranten in de gaten... SPANNEND!!!

Dankzij de Vlajo talentenstage mochten de kinderen van groep 6 vandaag een voormiddagje meedraaien in Albert Heijn Sint-Niklaas. De kassa, bakkerij, groenten en fruit, beenhouwerij, het onthaal, de rekken vullen, maar ook de job van teamleider en winkelmanager,... hebben geen geheimen meer voor onze laatstejaars. Een enorm leerrijke ervaring die nog heel lang zal blijven nazinderen.

Meer lezen

Heb je dit jaar aan één van onze activiteiten meegeholpen? Leesouder, fruit snijden, kinderen vervoeren, voorlezen, meespelen, atelierwerking, speelplaatsvergroening, eetfestijn, kinderen begeleiden...en zo meer... dan ben je welkom. En nu met de juiste bijlage...😉

Meer lezen

122 kinderen in volle voorbereiding op een magisch experiment... wordt vervolgd!

Meer lezen

We blikken terug op een SUUUUUUUPER tof kinderfeest.
Herman en Rosita zorgden voor een onvergetelijk origineel muzikaal optreden. Met hun zelfgemaakte instrumenten en leuke liedjes toverden ze op alle gezichtjes een glimlach. De kinderen konden ook snoepen van heerlijke zelfgemaakte dessertjes (dank aan alle bakkers!!!). Ze dansten, zongen, maakten muziek en leefden zich uit op de grote stormbaan. Enkele sfeerbeelden (meer foto's zie gimme).

Meer lezen

Woensdag 9 mei is het op school de hele dag een kinderfeest. Herman en Rosita komen muzikale verhalen vertellen, tal van werkwinkels en leuke activiteiten voor de kinderen en de Christelijke Mutualiteit zorgt ook nog voor een heuse verrassing!!

Meer lezen

E.G.O. voelen

Eerst en vooral zorgen we ervoor dat er een goede sfeer heerst op school. De relatie tussen de kinderen onderling en tussen kinderen en leerkrachten is belangrijk. “Zich goed voelen” is de basis van alle leren.

Ouders van kleuters wandelen mee de klas binnen. Het “inloopkwartiertje” werkt als een sas tussen thuis en klas. Mee de jas aan de kapstok hangen, de koek in het mandje leggen,… ouders worden echt(e) partners op school. In de lagere school is er een “uitloopkwartiertje” (zie verder).

In de kring leren kinderen hun mening, ideeën, gevoelens verwoorden, en leren ze ook kritisch, waarderend,… luisteren naar de anderen. De leeuw (Axenroos) leidt het gesprek in goede banen. De kring kan gewoon een contactmoment zijn, maar er wordt ook gepland of geëvalueerd. Soms houden we een bezinningskring en geregeld wordt er ook echt gefilosofeerd.

Tijdens het forum komen verschillende leerlingengroepen (of de hele schoolgemeenschap, dus ook ouders !) samen om gedachten, ervaringen,… uit te wisselen. Dit kan een weekopening of –sluiting zijn. Soms praktisch, dan weer feestelijk.

Inspraak is in De Fontein geen hol begrip. Elke klas beschikt over een muurkrant waarop leerlingen noteren wat ze (niet) goed vinden op school of in de klas. Ze kunnen ook voorstellen formuleren. Daarnaast komt de leerlingenraad maandelijks samen. Op die manier groeiden bijvoorbeeld de “spelregels” voor de speelplaats.