E.G.O. kiezen

In het leven moet je leren kiezen. De kinderen in een ervaringsgerichte school worden daar ook dagelijks mee geconfronteerd (bijvoorbeeld: kiezen voor ateliers). In de werking van een school als De Fontein is er ruimte voor eigen keuzes en persoonlijke initiatieven van de leerlingen.

In de speel-leer-keuzehoeken vinden de leerlingen materiaal om de leerstof op een andere (speelse) wijze te verwerven en verwerken. Maar ook niet-leerstofgebonden activiteiten staan op het keuzemenu: knutselhoek, constructiehoek, muziekhoek, poppen(kast)hoek, vrij lezen, … En waarom zou je niet kunnen kiezen om samen te werken met iemand van een andere (project-, reken- of taal-)groep ?

Om 15.35u duidt de bel het einde van de lessen aan. Tijdens het “uitloopkwartier” kunnen de leerlingen spelen op de speelplaats, in de hoeken werken, of zelfs al aan hun huistaak beginnen: aan hen de keuze!

Het gevoel van vrijheid heeft een heilzame werking op de kinderen. Ze staan niet voortdurend onder druk, gecontroleerd. Nochtans heerst er een ruime mate van structuur en discipline. Binnen de geboden vrijheid houden de leerlingen zich aan regels en afspraken, die grotendeels ontstaan zijn uit overleg met hen.