Vandaag...dag van de leerkracht...

De ouderraad verraste ieder met een leuke attentie.
Fijn en hartverwarmend...

Daarvoor een oprechte dankjewel!

Meer lezen

Hoeraaa !
Na een intensieve week heffen wij vandaag het glaasje. Van de inspectie kreeg onze Ervaringsgerichte schoolvisie een dikke pluim, iets waar we met heel het team elke dag naar blijven streven. Natuurlijk kunnen we dit niet alleen. Daarom een dikke dankjewel aan alle medewerkers, ouders, leerlingen en sympathisanten om er samen met ons voor te gaan! Schooljaar 2018-2019 is alvast SUPER gestart!

Meer lezen

Wie meer wil weten over ons magisch experiment kijkt vanavond best naar TV OOST en houdt de kranten in de gaten... SPANNEND!!!

Dankzij de Vlajo talentenstage mochten de kinderen van groep 6 vandaag een voormiddagje meedraaien in Albert Heijn Sint-Niklaas. De kassa, bakkerij, groenten en fruit, beenhouwerij, het onthaal, de rekken vullen, maar ook de job van teamleider en winkelmanager,... hebben geen geheimen meer voor onze laatstejaars. Een enorm leerrijke ervaring die nog heel lang zal blijven nazinderen.

Meer lezen

E.G.O. kiezen

In het leven moet je leren kiezen. De kinderen in een ervaringsgerichte school worden daar ook dagelijks mee geconfronteerd (bijvoorbeeld: kiezen voor ateliers). In de werking van een school als De Fontein is er ruimte voor eigen keuzes en persoonlijke initiatieven van de leerlingen.

In de speel-leer-keuzehoeken vinden de leerlingen materiaal om de leerstof op een andere (speelse) wijze te verwerven en verwerken. Maar ook niet-leerstofgebonden activiteiten staan op het keuzemenu: knutselhoek, constructiehoek, muziekhoek, poppen(kast)hoek, vrij lezen, … En waarom zou je niet kunnen kiezen om samen te werken met iemand van een andere (project-, reken- of taal-)groep ?

Om 15.35u duidt de bel het einde van de lessen aan. Tijdens het “uitloopkwartier” kunnen de leerlingen spelen op de speelplaats, in de hoeken werken, of zelfs al aan hun huistaak beginnen: aan hen de keuze!

Het gevoel van vrijheid heeft een heilzame werking op de kinderen. Ze staan niet voortdurend onder druk, gecontroleerd. Nochtans heerst er een ruime mate van structuur en discipline. Binnen de geboden vrijheid houden de leerlingen zich aan regels en afspraken, die grotendeels ontstaan zijn uit overleg met hen.